24 stycznia 2018
W roku szkolnym 2013/2014 uczniowie naszego gimnazjum uczestniczyli w projekcie „ Dobry start w przyszłość” współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Były to zajęcia prowadzone przez studentów PW. Pierwsza tura projektu odbyła się w I semestrze roku szkolnego ( 8 dni po 6 godz.), a druga w czasie ferii zimowych w dn. 15-22 luty . Jeszcze jedna tura będzie się odbywać w II semestrze roku szkolnego. Projekt przybliża uczniom wiedzę z zakresu fizyki i chemii poprzez ciekawe pokazy i doświadczenia . Prowadzony jest w profesjonalny, innowacyjny sposób, co pozwala gimnazjalistom na kreatywność i współpracę w zespole. Na pierwszym spotkaniu młodzież zajmowała się „ magią wody i powietrza”. Po wyjaśnieniu podstawowych pojęć tj. ciśnienie , mol, temperatura Kelwina przez osoby prowadzące, uczniowie zajmowali się doświadczeniami pozwalającymi sprawdzić poprawność prawa Clapeyrona, a wśród nich: pompowanie balonu dwutlenkiem węgla, wciągnięcie „elastycznego” jajka do wnętrza butelki. Następnie obserwowali pracę , jaka wykonywało sprężone powietrze. Okazało się, ze może ono wprawić w ruch wiatraczek, łódkę na wodzie czy poduszkowiec (zmontowany z płyty CV). Kolejne doświadczenia pozwoliły odpowiedzieć na pytanie, dlaczego krople wody są okrągłe, jak działa fontanna wodna, dlaczego lekkie owady mogą chodzić po powierzchni wody. Pokazały również ogromną różnorodność cieczy i ich niezwykłe właściwości. Najciekawszy pokaz tego dnia to „ kolorowe obrazy „ które uzyskano na powierzchni mleka dzięki płynnym barwnikom, płynowi do mycia naczyń i oczywiście napięciu powierzchniowemu cieczy. Uwieńczeniem spotkania była konstrukcja papierowej wieży o wysokości ok. 2m Drugie spotkanie poświecone było mechanice( zasadom zachowania energii, zasadom dynamiki Newtona, prawu Hookea, Pascala i Archimedesa) a także aerodynamice. Po krótkim wykładzie i zapoznaniu z powyższymi prawami fizycznymi przyszedł czas na działania. Prowadzący postawili gimnazjalistom „poprzeczkę” bardzo wysoko. Należało zaprojektować i zbudować most ( pomiędzy dwoma ławkami) tyle, że z papieru i taśmy klejącej!. Konstrukcja miała być na tyle wytrzymała, żeby utrzymać przynajmniej kilka kilogramów. Koncepcji i pomysłów było wiele. W końcu ,po 3 godz. pracy efekt był widoczny. Powstały trzy mosty, każdy inny. Jak się później okazało, jeden z nich był na tyle mocny, że sami prowadzący nie mogli wyjść z podziwu. Utrzymał bowiem ok. 110 kg!. Tego jeszcze nie było! Kolejnym zadaniem konstrukcyjnym było zbudowanie czegoś w rodzaju wieży Aifla, , na szczycie której należało umieścić jakiś lekki element, np. piankę, a 12 sztuk nitek makaronu i taśma klejąca były jedynymi materiałami budowlanymi. Prawa rządzące aerodynamiką, a głównie siła nośna pozwoliły uczniom zbudować dwa rodzaje samolotów - jak łatwo się domyśleć -z papieru. Wiele frajdy mieli wszyscy, kiedy można je było wypróbować. Pogoda dopisała, więc mini zawody w lotach odbyły się na dworze. Na trzecich warsztatach poruszano zagadnienia związane z magnetyzmem i elektrostatyką. Uczniowie obserwowali zachowanie się opiłków żelaza w polu magnetycznym. Elektryzowano ciała różnymi metodami( przez pocieranie, bezpośredni kontakt). Młodzież skonstruowała elektroskop ze słoika i miedzianych drucików. Najciekawszym pokazem tego dnia było obserwowanie przeskoku iskry elektrycznej w maszynie elektrostatycznej oraz kuli plazmowej , która w widowiskowy sposób prezentowała tworzenie się wyładowań elektrycznych . Następny dzień przyniósł kolejne wyzwanie. Po zapoznaniu się z prawem Pascala i jego licznymi zastosowaniami, grupa podjęła się wykonania dźwigu , który mógłby przenosić piłeczki pingpongowe w określone miejsce. Ze strzykawek lekarskich, dranek , deseczki i kleju zbudowano trzy dźwigi, które doskonale radziły sobie przy wykonaniu założonego zadania. Ostatnie czwarte spotkanie dotyczyło elektryczności i astronautyki. Gimnazjaliści sprawdzali słuszność prawa Ohma w połączeniu szeregowym i równoległym. Lutując odpowiednio rezystory, diody , otrzymywali obwody elektryczne i badali zmiany napięcia i natężenia w każdym z nich. Bardzo ciekawym tematem okazała się astronautyka. Uczniowie dowiedzieli się wielu ciekawych informacji o historii podboju kosmosu. Wiedza o sile grawitacji, sile aerodynamicznej i stabilności pozwoliła na skonstruowanie rakiety z tektury. Podłączenie silniczków modelarskich pozwoliło wzbić się rakiecie w powietrze. Wprawdzie zasięg rakiet nie był zbyt duży, ale satysfakcja i tak była ogromna.