Innowacja pedagogiczna z wychowania fizycznego

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

4 września 2019

„Polubić fitness-nowoczesne formy prowadzenia zajęć wychowania fizycznego z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego” 

dla uczniów klasy VI  Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Curie – Skłodowskiej w Małkini Górnej

 

                                                                       Opracowała:

                                                                        mgr Agata Młynarczyk

                                                               n-l wychowania fizycznego

 

Termin realizacji:

data wprowadzenia innowacji:  wrzesień 2019

data zakończenia innowacji:  czerwiec 2020

Proponowana innowacja pedagogiczna powstała w oparciu  o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. nr 56, poz. 506).

 

Diagnoza wstępna:

Zdrowie dla człowieka jest jednym z najważniejszych życiowych priorytetów. Swoboda posługiwania się słownictwem obcojęzycznym, umiejętnością ułatwiającą komunikację interpersonalną. Obserwując dzieci w wieku szkolnym mam wrażenie, że ze z roku na rok ich sprawność fizyczna jest coraz gorsza. Uczniowie posiadają już pewną wiedzę oraz umiejętności w zakresie dbania o własne zdrowie, a w okresie dojrzewania zaczynają mocniej interesować się swoją sylwetką oraz zdrowym stylem życia. Często rozpoczynają swoją przygodę z różnego rodzaju formami rekreacji ruchowej, które określa się wspólną nazwą fitness, w tym też momencie dochodzi  konieczność znajomości pewnych zwrotów angielskich. Dlatego postanowiłam wprowadzić innowacje pedagogiczną: ,,Polubić fitness-nowoczesne formy prowadzenia zajęć wychowania fizycznego z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego.” Myślę, że opracowana przeze mnie innowacja wzbogaci  wiedzę uczniów na temat zdrowia oraz aktywnego funkcjonowania w życiu, jak również przybliży słownictwo języka angielskiego i jego praktyczne zastosowanie.

 

Cele:

  1. Zakorzenienie w uczniach odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną
  2. Promowanie języka angielskiego wśród dzieci  
  3. Zachęcanie uczniów do rozwijania swoim umiejętności językowych
  4. Pogłębienie wiedzy i umiejętności dotyczącej prawidłowej postawy ciała.
  5. Redukcja stresu i umiejętności relaksacji, wzrost motywacji do działania na rzecz siebie i innych.
  6. Uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego i wychowania fizycznego.
  7. Poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym
  8. Rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
  9. Integracja zespołów klasowych, akceptacja innych, rozwijanie asertywności.
  10. Kształtowanie gibkości, koordynacji ruchowej, poczucia rytmu oraz wyczucia własnego ciała.
  11. Wyrobienie poczucia własnej wartości, kultury osobistej oraz szacunku dla innych osób, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.

 

Sposoby i warunki realizacji:

Innowacja będzie realizowana przez uczniów klasy VI na zajęciach wychowania fizycznego w roku szkolnym 2019/2020. Do ćwiczeń wykorzystane zostaną: drabinki, maty, piłki gumowe, hula-hop,  ławeczki gimnastyczne, taśmy rozciągające się oraz płyty CD z muzyką.

Aby zajęcia były dla ucznia atrakcyjne, interesujące, pogłębiały motywację i zachęcały do podejmowania intensywniejszego działania ruchowego będę wdrażała  zajęcia aerobowe , które można podzielić najogólniej na wytrzymałościowe, kształtująco-wzmacniające, rozciągające oraz stricte taneczne.

Wszystkie zajęcia będą odbywały się przy muzyce ( piosenki w języku angielskim)

TREŚCI INNOWACJI:

Umiejętności

1. Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz poszczególne cechy motoryczne.

2. Ćwiczenia stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego i nerwowego.

3. Różne techniki ćwiczeń na zajęciach fitness.

  • Ø Hi Lo  (High/ Low impact Aerobic) - kombinacja kroków aerobiku ujęta w logiczny układ choreograficzny, o dużej intensywności, wymagający koordynacji i kondycji.
  • Ø Step - zajęcia o charakterze aerobowym na małym stopniu. Poprawiają kondycję fizyczną, pamięć ruchową, koordynację i orientację w przestrzeni;
  • Ø TBC  (Total Body Conditioning) - zajęcia wzmacniające i ujędrniające wszystkie grupy mięśniowe oraz poprawiające kondycję fizyczną;
  • Ø ABT (Abdominal Buttocks and Thigs)- zajęcia skoncentrowane na wzmacnianiu dolnych partiach ciała - brzucha, pośladków i ud.
  • Ø Body Workout - zajęcia wzmacniające, kształtujące i rzeźbiące wszystkie partie mięśniowe.
  • Ø BS (Body Sculpting) - ćwiczenia wzmacniające i ujędrniające wszystkie grupy mięśniowe.
  • Ø Dance - forma zajęć łącząca w sobie elementy aerobiku i różnych form tańca.
  • Ø Joga - zajmuje się rozwojem człowieka zarówno w sensie fizycznym, psychicznym, jak i duchowym
  • Ø Pilates - zajęcia wzmacniające mięśnie całego ciała, w szczególności mięśnie głębokie brzucha i grzbietu, wykonywane przy spokojnej muzyce.
  • Ø Fit Ball - ćwiczenia z piłką o średnicy 55 - 65 cm. Stosowane pozycje wzmacniają mięśnie posturalne.
  • Ø Stretching (rozciąganie) - zajęcia skoncentrowane na rozciąganiu wszystkich mięśni.

4. Ćwiczenia aerobowe -zwiększające wytrzymałość oraz redukujące zbędną tkankę tłuszczową.

5. Samodzielne kontrolowanie postawy ciała oraz cech motorycznych, na bazie

Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej.

6. Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie: grzbietu, brzucha, pośladków, barków, rąk i nóg.

7. Zumba - budowanie prostych choreografii.

8. Współpraca w zespole ćwiczebnym.

Wiadomości

1. Fitness jako filozofia życia.

2. Muzyka w budowie układu choreograficznego.

3. Praktyczne zastosowanie słownictwa angielskiego w układach gimnastycznych.

4. Higiena osobista na zajęciach.

5. Dobór ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.

6. Wypoczynek czynny i bierny, zasady stosowania w życiu codziennym.

7. Wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku ( układ ruchowy, oddechowy, krążenia, nerwowy ).

7. Znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych (prawidłowa regulacja oddechu podczas ćwiczeń).

8. Znaczenie ćwiczeń kompensacyjnych ( profilaktycznych ).

9. Zdrowe, właściwe odżywanie w treningu fitness.

Przewidywane efekty:

Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu sprawności fizycznej oraz znajomości słownictwa języka angielskiego. Uczniowie biorąc udział w zajęciach zdobędą wiedzę oraz podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzonej innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy aktywności fizycznej oraz swobodne używanie zwrotów angielskich przy wykonywaniu układów gimnastycznych.

Ewaluacja innowacji:

1. Dokumentacja – dziennik zajęć (tematyka zajęć oraz frekwencja uczniów)

2. Porównanie wyników testów MTSF we wrześniu i w czerwcu (przed i po innowacji),

4. Obserwacje uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego,

5. Samoocena realizujących innowację nauczycieli.

 

Agata Młynarczyk

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2019-09-04
Data publikacji:2019-09-04
Osoba sporządzająca dokument:Agata Młynarczyk
Osoba wprowadzająca dokument:Katarzyna Choromańska
Liczba odwiedzin:418