Innowacja pedagogiczna z wychowania fizycznego
4 września 2019
„Polubić fitness-nowoczesne formy prowadzenia zajęć wychowania fizycznego z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego”
dla uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej nr 1 im. Marii Curie – Skłodowskiej w Małkini Górnej
Opracowała:
mgr Agata Młynarczyk
n-l wychowania fizycznego
Termin realizacji:
data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2019
data zakończenia innowacji: czerwiec 2020
Proponowana innowacja pedagogiczna powstała w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. nr 56, poz. 506).
Diagnoza wstępna:
Zdrowie dla człowieka jest jednym z najważniejszych życiowych priorytetów. Swoboda posługiwania się słownictwem obcojęzycznym, umiejętnością ułatwiającą komunikację interpersonalną. Obserwując dzieci w wieku szkolnym mam wrażenie, że ze z roku na rok ich sprawność fizyczna jest coraz gorsza. Uczniowie posiadają już pewną wiedzę oraz umiejętności w zakresie dbania o własne zdrowie, a w okresie dojrzewania zaczynają mocniej interesować się swoją sylwetką oraz zdrowym stylem życia. Często rozpoczynają swoją przygodę z różnego rodzaju formami rekreacji ruchowej, które określa się wspólną nazwą fitness, w tym też momencie dochodzi konieczność znajomości pewnych zwrotów angielskich. Dlatego postanowiłam wprowadzić innowacje pedagogiczną: ,,Polubić fitness-nowoczesne formy prowadzenia zajęć wychowania fizycznego z wykorzystaniem słownictwa języka angielskiego.” Myślę, że opracowana przeze mnie innowacja wzbogaci wiedzę uczniów na temat zdrowia oraz aktywnego funkcjonowania w życiu, jak również przybliży słownictwo języka angielskiego i jego praktyczne zastosowanie.
Cele:
- Zakorzenienie w uczniach odpowiedzialności za własne ciało i kondycję fizyczną
- Promowanie języka angielskiego wśród dzieci
- Zachęcanie uczniów do rozwijania swoim umiejętności językowych
- Pogłębienie wiedzy i umiejętności dotyczącej prawidłowej postawy ciała.
- Redukcja stresu i umiejętności relaksacji, wzrost motywacji do działania na rzecz siebie i innych.
- Uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego i wychowania fizycznego.
- Poszerzanie słownictwa poprzez różnorodne formy pracy z językiem obcym
- Rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości
- Integracja zespołów klasowych, akceptacja innych, rozwijanie asertywności.
- Kształtowanie gibkości, koordynacji ruchowej, poczucia rytmu oraz wyczucia własnego ciała.
- Wyrobienie poczucia własnej wartości, kultury osobistej oraz szacunku dla innych osób, zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.
Sposoby i warunki realizacji:
Innowacja będzie realizowana przez uczniów klasy VI na zajęciach wychowania fizycznego w roku szkolnym 2019/2020. Do ćwiczeń wykorzystane zostaną: drabinki, maty, piłki gumowe, hula-hop, ławeczki gimnastyczne, taśmy rozciągające się oraz płyty CD z muzyką.
Aby zajęcia były dla ucznia atrakcyjne, interesujące, pogłębiały motywację i zachęcały do podejmowania intensywniejszego działania ruchowego będę wdrażała zajęcia aerobowe , które można podzielić najogólniej na wytrzymałościowe, kształtująco-wzmacniające, rozciągające oraz stricte taneczne.
Wszystkie zajęcia będą odbywały się przy muzyce ( piosenki w języku angielskim)
TREŚCI INNOWACJI:
Umiejętności
1. Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz poszczególne cechy motoryczne.
2. Ćwiczenia stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego i nerwowego.
3. Różne techniki ćwiczeń na zajęciach fitness.
- Ø Hi Lo (High/ Low impact Aerobic) - kombinacja kroków aerobiku ujęta w logiczny układ choreograficzny, o dużej intensywności, wymagający koordynacji i kondycji.
- Ø Step - zajęcia o charakterze aerobowym na małym stopniu. Poprawiają kondycję fizyczną, pamięć ruchową, koordynację i orientację w przestrzeni;
- Ø TBC (Total Body Conditioning) - zajęcia wzmacniające i ujędrniające wszystkie grupy mięśniowe oraz poprawiające kondycję fizyczną;
- Ø ABT (Abdominal Buttocks and Thigs)- zajęcia skoncentrowane na wzmacnianiu dolnych partiach ciała - brzucha, pośladków i ud.
- Ø Body Workout - zajęcia wzmacniające, kształtujące i rzeźbiące wszystkie partie mięśniowe.
- Ø BS (Body Sculpting) - ćwiczenia wzmacniające i ujędrniające wszystkie grupy mięśniowe.
- Ø Dance - forma zajęć łącząca w sobie elementy aerobiku i różnych form tańca.
- Ø Joga - zajmuje się rozwojem człowieka zarówno w sensie fizycznym, psychicznym, jak i duchowym
- Ø Pilates - zajęcia wzmacniające mięśnie całego ciała, w szczególności mięśnie głębokie brzucha i grzbietu, wykonywane przy spokojnej muzyce.
- Ø Fit Ball - ćwiczenia z piłką o średnicy 55 - 65 cm. Stosowane pozycje wzmacniają mięśnie posturalne.
- Ø Stretching (rozciąganie) - zajęcia skoncentrowane na rozciąganiu wszystkich mięśni.
4. Ćwiczenia aerobowe -zwiększające wytrzymałość oraz redukujące zbędną tkankę tłuszczową.
5. Samodzielne kontrolowanie postawy ciała oraz cech motorycznych, na bazie
Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej.
6. Wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie: grzbietu, brzucha, pośladków, barków, rąk i nóg.
7. Zumba - budowanie prostych choreografii.
8. Współpraca w zespole ćwiczebnym.
Wiadomości
1. Fitness jako filozofia życia.
2. Muzyka w budowie układu choreograficznego.
3. Praktyczne zastosowanie słownictwa angielskiego w układach gimnastycznych.
4. Higiena osobista na zajęciach.
5. Dobór ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.
6. Wypoczynek czynny i bierny, zasady stosowania w życiu codziennym.
7. Wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku ( układ ruchowy, oddechowy, krążenia, nerwowy ).
7. Znaczenie stosowania ćwiczeń oddechowych (prawidłowa regulacja oddechu podczas ćwiczeń).
8. Znaczenie ćwiczeń kompensacyjnych ( profilaktycznych ).
9. Zdrowe, właściwe odżywanie w treningu fitness.
Przewidywane efekty:
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu sprawności fizycznej oraz znajomości słownictwa języka angielskiego. Uczniowie biorąc udział w zajęciach zdobędą wiedzę oraz podniosą swoją sprawność. Efektem wprowadzonej innowacji będzie indywidualna kontynuacja systematycznego uprawiania wybranej formy aktywności fizycznej oraz swobodne używanie zwrotów angielskich przy wykonywaniu układów gimnastycznych.
Ewaluacja innowacji:
1. Dokumentacja – dziennik zajęć (tematyka zajęć oraz frekwencja uczniów)
2. Porównanie wyników testów MTSF we wrześniu i w czerwcu (przed i po innowacji),
4. Obserwacje uczniów podczas zajęć wychowania fizycznego,
5. Samoocena realizujących innowację nauczycieli.
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2019-09-04 |
Data publikacji: | 2019-09-04 |
Osoba sporządzająca dokument: | Agata Młynarczyk |
Osoba wprowadzająca dokument: | Katarzyna Choromańska |
Liczba odwiedzin: | 418 |